LOADING

Type to search

Miláčci karmy

New Rozhovory

Miláčci karmy

Cesta Guru Jary Leden 2, 2018
Share

Miláčci Karmy

aneb Guru Jára vysvětluje vliv tří gun, se kterým se rodíme

Indické tantrické školy, vedené svatými muži. tzv. Báby, užívají tradiční dělení lidí z hlediska jejich vnitřních dispozic na tři druhy podle tzv. gun.

A) Sattva (Diviya lidé)
B) Radžas (Vira lidé)
C) Tamas (Pašhu lidé)

Toto dělení spočívá na příslušnosti k té či oné guně, respektive na guně v osobnosti převládající. (Guna = “pouto“, kvalita, schopnost, vlastnost.). Dělení se týká jak žen, tak mužů. Každá z těchto skupin má jiné ladění nitra, jiné vidění světa a proto vyžaduje jiné přístupy, jiné typy meditací, relaxací, motivací, afirmací, vizualizací, konzultací…

A. Sattva – Miláčci karmy

Klasickou sattvu dnes téměř nenajdete. Jsou to buddhové, světci a podobné výjimky. Najdete ale lidi, u kterých sattva hrála v minulých vtělení velkou roli. Jedná se o lidi s dobrou karmou, která se projevuje hned v dětství a mládí. Bývají to krásné roztomilé děti, které ve věku teenagerů jsou obletované a obdivované jako krasavice, krasavci, nadějní sportovci, okouzlující společníci atd. Jednotlivci i firmy se předhánějí, aby tato „Áčka“ získali pro sebe či pro své projekty. „Áčka“ se stávají trofejemi či trumfy ve společenských děních.

Miyako Miyazakim japonská populární miss a nejvíce sexy žena světa, podle soutěže Global Beauties 2003 si brzy uvědomila, že ač je krásná, potřebuje po třicítce osobnost. A tak začala před několika lety s cyklem přednášek. „Inner Beauty“ po celém Japonsku a požádala GJ o svůj osobní Astrofocus, aby viděla a cítila cestu, kterou toto přemosťování své sattvické „A“čkové energie realizovat, aby jí její dobrá karma nešla životem dál, k naplnění jejího smyslu života.

Initiation to Eternity – Miyako Miyazakim japonská populární miss a nejvíce sexy žena světa, podle soutěže Global Beauties 2003 si brzy uvědomila, že ač je krásná, potřebuje po třicítce osobnost. A tak začala před několika lety s cyklem přednášek. „Inner Beauty“ po celém Japonsku a požádala GJ o svůj osobní Astrofocus, aby viděla a cítila cestu, kterou toto přemosťování své sattvické „A“čkové energie realizovat, aby jí její dobrá karma nešla životem dál, k naplnění jejího smyslu života.

„Áčka“ mají nejblíže k tomu, že svět je krásný, že je tady pro ně. V tomto přístupu se nejvíce odráží sattvický princip, i když na materiální bázi. Vnímají Vesmír jako harmonickou součást sebe sama. Jsou ale skupinou nejnáchylnější na tvoření špatných vásán, protože už od mládí se kolem nich víří neustále „ty jsi krásná“, „máme o tebe zájem“, „ty jsi tak nadějný“, a velmi špatně se jim rozlišují vhodné příležitosti od nevhodných, správní lidé od nesprávných.

Ve spirituálním rozměru „Áčka“ často svou dobrou karmu vycházející z jejich sattvické minulosti poztrácejí skrze životní styl, který si na základě hojných nabídek ne vždy správně zvolí. Ještě častěji ji ale poztrácejí kvůli vásánám z milostných svazků (háčky, trny), skrze které pak vyživují svojí dobrou karmou jiné lidi, své bývalé partnery, projekty, které s jejich smyslem života nesouvisejí.

Častokrát se totiž stane, že v 18-ti letech chodí s někým ne proto, že je ten člověk miluje, ale protože jsou tak atraktivní (různým způsobem), že je chce „ulovit“ kde kdo, dostávají nabídky, mají možnosti. Někdo, kdo je skutečně miluje a s kým se znají či patří k sobě třeba i z minulých životů, se k „Áčku“ mnohdy ani neprotlačí přes všechny ty konkurence. Nesprávná partnerská napojení pak vykrádají dobrou karmu, energii „Áček“, což znamená, že jejich životní úspěch a štěstí žijí jiní lidé. Bez této energie pak od určitého věku věci už nejdou tak lehce. Často mívají pocit někde mezi 25-33 lety, že jsou někdo jiný, někde jinde, než toužili být. Jejich energie koluje ve špatných napojeních a oni pak trpí depresemi, ztrácejí sebevědomí, vize, životní sílu.

Auvajs

Všeobecně, pokud se “Áčka“ nerozvinou jako osobnosti, nenajdou se do 27/28 let, začne se jejich život obracet. Možností a nabídek začne rapidně ubývat a oni nechápou, co se to s jejich životem stalo. Diví se, proč život začal být nespravedlivý, kam se poděla ta automatická pohoda. Nevědí, že je to tím, že nejsou připraveni na vyšší stupeň života, další cyklus života, na přemostění jejich sattvické energie, protože k sattvickým „Áčkům“, jejich kráse či talentu, společnost přistupuje celé jejich mládí nekonfliktně a tím, že se je snaží každý získat, jejich cestičky jsou snadné, umetené. Po třicítce je ale potřeba osobnost. To už je ale sattvická energie z minulých životů vyčerpána na dosavadní vytváření společenské pohody, a tak přichází moment pravdy osobnosti. A do toho jim spousta lidí závidí, jak to mají či měli v životě jednoduché, což na štěstí taky nepřidá.

Pokud se úniky energií podaří zastavit a špatná napojení odstranit, mohou žít opět to, co žít mají, co žít chtějí, být opravdu sami sebou. Je tedy nutné „Áčka“ zachytit ještě před touto krizí a pomoci jim transformovat jejich vzácnou, karmickou energii do aktivní seberealizace, do rozvinutí jejich vrozených schopností a předpokladů, aby dobrá karma byla přemostěna, transformována na vyšší úroveň a pokračovala i dál a nesla je k jejich smyslu života.

Jak? Tím že vedete „Áčka“ k něčemu, k čemu je před tím nikdo nevedl, tj. učíte je překonávat nepohodlí, učíte je sebemotivaci, pomáháte jim najít jejich vnitřní rozměr a realizovat ho. Tím se podaří propojit období dobré karmy dál a oni pak prožijí šťastný život. Asi jen 10% lidí ze skupiny „A“ dokáže tuto sattvickou energii přemostit samo. Dneska už těžko najdete ideály jako Popelka, kdy „Áčko“ v pubertě honili do práce a přehlíželi její krásu, a tak z ní vyrostla ideální osobnost a skvělá partnerka. Představte si, že by ji od 15-ti let dávali na titulky časopisů.

“Jak? Tím že vedete „Áčka“ k něčemu, k čemu je před tím nikdo nevedl, tj. učíte je překonávat nepohodlí, učíte je sebemotivaci, pomáháte jim najít jejich vnitřní rozměr a realizovat ho. Tím se podaří propojit období dobré karmy dál a oni pak prožijí šťastný život.”

Guru Jára

Dobrá karma je sexy

To, že toto dělení A, B, C je spojováno také se vzhledem člověka, nemá nic společného s tradiční indickou školou, ale jen se současnou společností, v níž vzhled hraje obrovskou roli, velkou důležitost, a tak proto nějak automaticky dobrá karma souvisí i s dobrým vzhledem. Je to otisk společenských preferencí, v čem se v té či oné epoše dobrá karma projeví. Pro srovnání – ve staré Indii bez ohledu na vzhled byli „Áčky“ všichni brahmíni (brahmin=indický duchovní příslušník vysoké stejnojmenné kasty), prostě v duchovnu narození. Karma reaguje na to, co se ve světě, do kterého se člověk rodí, cení.

Tento společenský diktát vzhledu zásadně ovlivňuje rozvoj osobnosti, její vývoj od dětství. Víte přesně, na koho na pískovišti nezbyl bonbon a kdo dostal zmrzlinu, i když někdo jiný nedostal, kdo dostal jedničku, i když to bylo na trojku, a jak tento přístup pak tyto děti / adolescenty ovlivňoval a v jaké osobnosti je pak tyto zkušenosti zformovaly. Tyto zkušenosti utvářejí rozdílnou osobnost, jiné myšlení, jiné reakce a jiný vztah k životu a ke světu. Ten, kdo pracuje s lidmi, s nitrem člověka, se tomuto společenskému diktátu musí podřídit a pracovat s ním. Může za to zkrátka diktát časopisů, reklam a společenských preferencí.

Diktát časopisů

Vliv rodiny, tedy rodičů a sourozenců, na formování nitra, je dnes mnohem menší. Rovnostářská společnost před Sametovou revolucí vzhled tolik neřešila. Důraz na vzhled je daleko větší až nyní. Tento trend dnes hraje důležitější roli než talent, charakterový rys, který si přineslo dítě ve svých genech, protože je překryt zkušenostmi diktátu vzhledu z mládí a dětství.

Efekt je ale také opačný. Relativně mladé, hezké „Áčko“ má dnes daleko těžší udržet si třeba praxi jógy (pokud jde o duchovno, ne fitness) nebo postupovat krok za krokem, zaslouženě, na kariérně náročné posty. Jiné skupiny ji v té roli nechtějí akceptovat a tlačí ji, ať jde dělat kadeřnici anebo se vdát za bohatého chlapa. Stejně by to jistě fungovalo, i kdyby chtěla vést matematický kroužek apod. Vystoupit z omezení společenského „zaškatulkování“ je prostě těžké.
Každopádně je ale fascinující, jak 10cm výšky navíc nebo krásná tvář změní přístup lidí k vám. Představte si, že kvůli 3cm výšky navíc si nechávají mladé dívky (např. spousta dívek z Ruska) opakovaně lámat holeně a podstupovat drahé a bolestivé operace jen proto, že vědí, že se pak lépe vdají nebo budou lépe přijímané v práci atp. Šel by do toho člověk s fajn sebevědomím a chutí do života? Nešel. Je to tlak diktátu, je to trend.

V dospělosti už o tomto diktátu víme, můžeme mu vzdorovat. V dětství jsme ale proti němu bezbranní. Přijímáme realitu kolem sebe a ta následně zformuje nás a naši osobnost, náš vztah ke světu, náš vztah k sobě samým. Rodiče nám nemůžou v našich 6 letech vysvětlovat Bourdieua. (Koho by toto téma zaujalo, doporučují knihu od Pierra Felixe Bourdieu Nadvláda mužů. Je to velmi zajímavá studie na téma „objektivizace“ jako sociologického fenoménu. V názvu jsou sice muži, ale jedná se o výklad společenského diktátu).

Já pak s takovým člověkem později pracuji, učím ho relaxovat, pracovat s nitrem, meditovat, objevovat jeho skutečnou podstatu. A je veledůležité vědět, co mu běhá v hlavě, jestli deprese nebo láska k životu. Nemůžete říkat, ať si představuje všeobjímající lásku, někomu, komu lítá hlavou „já jsem k ničemu“, „nikdo mě nemá rád“ atd. A za tím, co se člověku honí hlavou, opět stojí guny v chemicko-spirituálním pojetí (podskupiny spojené s živly čaker – nicméně to je na jiné dlouhé povídání, které souvisí s vašimi slabými vlastnostmi, jako je vztek, strach, pýcha, …) Pro toho, kdo pracuje s lidmi, je rozhodující vědět, ke které skupině ten který člověk patří. Víte pak, jaké přístupy zvolit a řešíte jeho specifické trable.

Nesmírně mne zajímaly rozdíly osobnosti s převahou té či oné guny v různých částech světa. V devadesátých letech minulého století jsem sedm let věnoval duchovnímu výzkumu v postrovnostářské společnosti východní a střední Evropy. Dalších sedm let jsem vyučoval a sledoval studenty západního světa, tedy západní Evropy, včetně Skandinávie a Ruska, ale také USA, Kanady a Austrálie. Dalších sedm let jsem se soustředil na studenty z Dálného východu, Japonska, Korey atd. Sledoval jsem především, jaké jsou kulturní diktáty v různých kulturách a jak a na kolik  ovlivňují vývoj osobnosti a jejich vztah k sobě samotnému. Jako profesionála na práci s lidmi mne vždy velmi zajímalo nakolik to které meditační cvičení, relaxace či vizualizace, jsou úspěšné u stejné „guny“ v různých kulturách apod. Zjistil jsem, že rozdíly jsou velmi zajímavé a podstatné.

“Nemůžete říkat, ať si představuje všeobjímající lásku, někomu, komu lítá hlavou „já jsem k ničemu“, „nikdo mě nemá rád“ atd. A za tím, co se člověku honí hlavou, opět stojí guny v chemicko-spirituálním pojetí (podskupiny spojené s živly čaker, které souvisí s vašimi slabými vlastnostmi, jako je vztek, strach, pýcha, …)”

Guru Jára

B. Radžas – profíci na život vezdejší

Make-up prázdnoty – Úžasná seveřanka May s obrovským životním rázem, elánem a spoustou naplněných snů a zrealizovaných projektů. Její život „přes překážky“ ani nevnímá, dělá „keep going“ a cítí se naplněna, pomáhá teď dětem v jižní Asii.

To jsou šmrncovní lidi. Dobře vypadají, ale umí dřít a cestičky si umetají sami. Mají hodně aktivní energie, jsou skvělí při vytváření a realizaci projektů, tak nějak se prostě umějí postavit k životu. Jsou v životě často úspěšnější než „Áčka“. Svoji osobnost vytvářejí aktivně, umí využít k výkonu své radžas síly.

Když jde o skupinové, týmové aktivity, ideální je, když převažují právě lidi s radžas. Ovšem tam, kde převažují ženy, je potřeba mít také „A“ – sattva lidi, protože “B“ – radžas, aby se cítili skvěle a motivovaně, potřebují přítomnost sattva „Áček“. Radžas umí řešit svoje problémy, jsou připraveni žít svůj život. Umí se vrhnout do práce s nasazením, i když to není zrovna procházka růžovým sadem.

A co víc, jsou to skvělí duchovní adepti. V duchovnu se totiž opravdu musí pracovat, umět překonávat nepohodlí apod. K duchovnu potřebujete odvahu. Výjimkou je jedině duchovnost vrozená, a to se týká skutečně jen zlomku celé lidské populace.

 

C. Tamas – pozorovatelé větrných mlýnů

Zrození Venuše – Dívka Ella odjela do Indie před šikanou diktátu módních magazínů z newyorských avenue, aby po vzoru sadhuú žijících mimo jakékoliv diktáty společnosti hledala svou autenticitu. Hledala take gurua, který by ji ukázal jedinečnost jejího vtělení. A našla. Den po dni v praktikování nauky Guru Járy v ní narůstala guna Rajas a dívka si zamilovala sebe, svou Venuši a svůj život.

Toto jsou většinou lidé s různým typem životní rezignace. Často se cítí plni bolesti, odstrčení, nepochopení, zlomení, v depresi. Neaktivita guny tamas v nich převládne a oni nejsou schopni najít dostatek sil a motivace na to, aby svůj život změnili. Jsou nejméně připraveni ke změnám, protože velmi lpějí na tom, co mají, kde právě stojí. Snadno se zhroutí. Je velmi těžké je držet namotivované, aby udělali v životě krok k lepšímu. Tantrická energie zůstává v jakési pohodlné depresi, neaktivitě, neuchopena. Přicházející energie se ztrácí, mizí nevyužita.

Svět „Céček“ je plný zoufalství, zášti, sebeobviňování, zákeřnosti, depresí. Nevysvětlitelný střet a obtíže z raného věku zformují jejich reakci na tento svět a oni pak vidí Vesmír jako nehostinné místo, kde se musejí chránit, kde lítají facky a nepříjemnosti. Je to zcela opačný přístup, než jaký mají sattvická „Áčka“.

Tyto pocity a obtíže do určitého momentu “Áčka“- sattva vůbec neznají a „Béčka“ – radžas zvládají, protože se jim dějí jen výjimečně. Indičtí Bábové dokonce nesmějí s těmito „C“ – tamas lidmi pracovat, nesmějí je zasvěcovat do tanrických nauk. Už po staletí „Céčkům“ nesmí být tantrická nauka prozrazována a tak jim Bábové říkají: „Když budeš mít štěstí, tak v dalším životě! Proč? Rezignace, melancholie, flegmatismus do tantry nepatří. Energie je pohlcována, není transformována, ztrácí se, a to je problém.“ Tradiční tantru proto nenajdete popsanou v žádné knize; aby si to nemohli přečíst ti, co to číst nesmějí, aby nebyly porušeny starodávné tantrické zákony.

A právě kvůli tomuto jsem měl jednu dobu spor se svým milovaným Guru Anahdánem, svým učitelem tantry, který nesouhlasil s mým sociálním postojem a názorem, že je velmi důležité s tamas lidmi aktivně pracovat. Nemají to lehké a žádná ze společenských „záchraných sítí“ se jim nevěnuje, protože pěkně chodí do práce, mají střechu nad hlavou atp. Záchrannými sítěmi společnosti mám na mysli charity a různé organizace pečující o lidi bez přístřeší, bez peněz, bez možnosti se uplatnit atp., tedy o takovou neoficiální „D“ skupinu. Ale tamas lidem, zdravým, ale nešťastným, zlomeným, ztraceným, nebo lidem v depresi se nevěnuje nikdo. Nebo ano?